Urządzenia mobilne właściwie z miesiąca na miesiąc zyskują na popularności. Dzisiaj korzysta z nich już prawie każdy. Jedno jako dodatkowe narzędzia – oprócz komputera stacjonarnego, inni jako jedyne urządzenie, służące do kontaktu ze światem. Urządzenia mobilne służą nie tylko do przeglądania Sieci czy dzwonienia.

Jednak warto wiedzieć, że ci, którzy korzystają z tego typu urządzeń, mają zupełnie inne wymagania niż osoby korzystające z tradycyjnych komputerów. Oczekują oni stron, które odpowiednio wyświetlają się na dowolnym urządzeniu. A nie każda bowiem witryna jest do wszystkich dopasowana. Właściciele stron internetowych często stają więc wyborem: strona mobilna czy responsywna?

Czym są strony mobilne, a czym responsywne? Czym się od siebie różnią? Którą z nich warto wybrać? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Strona mobilna – czym jest

Mobilna strona www to witryna dopasowana w szczególny sposób na wszelkiego typu urządzenia przenośne i tylko na nich wyświetla się poprawnie. Należą do nich na przykład tablety czy smartfony. Na strony mobilne mówi się, że są to lżejsze i zdecydowanie bardziej okrojone wersje tych klasycznych portali. Często zdarza się, że grafika jest dużo uboższa niż normalnie. Jednak to nie wszystko.

Strona mobilna to również inny adres. Często dołożona jest do niego literka „m” albo napis „lajt”. Na dole strony mobilnej zazwyczaj znajduje się odnośnik do pełnej wersji portalu.

Można śmiało powiedzieć, że mobilna wersja jest dodatkiem do strony desktopowej. Zawiera ona jedynie najważniejsze informacje, których w wersji tradycyjnej jest o wiele więcej. Rezygnuje się w niej z elementów, które obciążałyby witrynę. Często brakuje więc w nie filmów czy różnego typu animacji. Zdecydowanie stawia się na minimalizm. Również po to, aby użytkownikowi łatwiej byłoby znaleźć potrzebne informacje.

Strona mobilna na tablecie
Źródło: Pixabay

Strona responsywna – czym jest

Ten typ witryn jest zdecydowanie bardziej nowoczesny niż strony mobilne. Skąd wzięła się ich nazwa. Również od wyjątkowego i nowoczesnego sposoby projektowania witryn: Responsive Web Design. Główną zaletą i zarazem cechą charakterystyczną strony responsywnej jest to, że automatycznie dopasowuje się do każdego typu urządzenia. Zarówno do mobilnego jak i klasycznego, stacjonarnego.

Strony responsywne są bardzo elastyczne i automatycznie dostrajają się do rozdzielczości danego urządzenia. Wyglądają przeważnie bardzo atrakcyjnie i są niezwykle funkcjonalne. Wszystko to niezależnie od przeglądarki internetowej i urządzenia. W przypadku tego typu strony nie jest potrzebne stosowanie różnych adresów URL.

Różnice między stroną mobilną a responsywną

  • adres www. Mobilne strony mają zupełnie odrębny adres. Przy responsywnych nie jest to wymagane.
  • wygląd strony. Mobilne poprawnie wyświetlają się jedynie na urządzeniach przenośnych. Responsywne dopasowują się do rodzaju urządzenia i wyświetlają się odpowiednio na wszystkich.
  • nawigacja. Zdecydowanie poruszanie się po stronie mobilnej jest prostsze. Nie ma tam bowiem tylu zakładek o podstron. Responsywne mają na ogół bardziej skomplikowany system nawigacji.
  • CMS. Strony mobilne na ogół wymagają odrębnego CMSa. W tych responsywnych wystarczy jeden system zarządzania treścią.
  • ciężar strony. Strony mobilne z reguły są lekkie, co sprawia też, że szybko się ładują. Te responsywne są zdecydowanie cięższe.
  • statystyki. Dla wersji mobilnej są prowadzone oddzielnie. W przypadku stron responsywnych wyłącznie dla jednej domeny.
  • realizacja. Wersje mobilne tworzy się zdecydowanie szybciej i na pewno łatwiej. Te responsywne wymagają dłuższego czasu pracy, gdyż są bardziej unikalne i jakościowe.
Strona responsywna na laptopie
Źródło: Pixabay

Strona mobilna czy responsywna – co wybrać

Tak naprawdę to wszystko zależy od Ciebie. Od tego, jakie są twoje indywidualne preferencje. Oczywiście warto wziąć pod uwag to, jakim budżetem dysponujesz. Strony mobilne są z reguły dużo tańsze od tych responsywnych. Należy zastanowić się, kto jest odbiorcą twojego portal i jaki jest cel prowadzonej przez ciebie witryny.

Jeśli na przykład kierujesz swoje produkty albo usługi do użytkowników, którzy korzystają wyłącznie z urządzeń mobilnych, być może wystarczy ci właśnie taka wersja strony. Jeśli dodatkowo wydałeś już sporo pieniędzy na wersję responsywną, to tym bardziej wybierz mobilną stronę.

Jeśli jednak twój portal jest nowy i dynamiczny oraz musi być często aktualizowany a dodatkowo zależy ci na dobry pozycjonowaniu, to powinieneś zdecydować się na wersję responsywną. Strona responsywna są premiowane przez wyszukiwarki internetowe. Nie wymagają również bardzo kosztownych aktualizacji.

Warto wiedzieć, że za strony responsywne nie zawsze trzeba płacić ogromnych pieniędzy. Istnieją na rynku firmy, które zajmują się tworzeniem takich wersji stron, za naprawdę przyzwoite pieniądze.

People reacted to this story.
Show comments Hide comments
Comments to: Strona mobilna i strona responsywna – czym są i czym się różnią
  • 17 lipca 2022

    Dzięki za ten tekst, bardzo przydatny 🙂 Dobrego dnia życzę!

    Reply

Write a response

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close