Już samo określenie webmasterzy może budzić sporo pytań. Nie wspominając o narzędziach, którymi się oni posługują w swojej pracy. Na wstępie zaznaczmy więc krótko, że narzędzia te są aplikacjami. Ich funkcją jest wspieranie właścicieli stron we właściwej optymalizacji witryny. Czym dokładnie są narzędzia dla webmasterów? Jak działają? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej. serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Kim jest webmaster

Na początek należy wyjaśnić kim właściwie jest webmaster. Najprościej rzecz ujmując webmaster to osoba, która w profesjonalny sposób zajmuje się tworzeniem i administrowaniem portali internetowych. Do zadań takiej osoby należą na przykład:

  • inicjowanie różnego rodzaju nowych projektów,
  • aktualizowanie portali internetowych,
  • ogólna koordynacja działań strony internetowej,
  • kreowanie bazy danych,
  • wdrażanie różnego rodzaju aplikacji internetowych,
  • publikowanie nowych treści na portalach internetowych,
  • inicjowanie oraz wdrażanie nowych funkcji witryn,
  • zapewnianie bezpieczeństwa portalu,
  • wybór technologii do opracowania portali.
Webmaster
Źródło: Pixabay

Narzędzia Google – czym są

W naszym artykule skupimy się wyłącznie na narzędziach Google. Ponieważ to z nich najczęściej korzystają użytkownicy. Najprościej rzecz ujmując są to narzędzia, które pomagają webmasterom ułatwić podnoszenie pozycji strony. Oczywiście chodzi o pozycję w wyszukiwarce. Pomagają również w ułatwieniu indeksacji. Dzięki takim narzędziom właściciele stron mają również możliwość szybkiej analizy czy znalezienia problemu na danym portalu albo w witrynie.

Podsumowując więc, narzędzia Google służą do:

  • informowanie właścicieli witryn o ewentualnych problemach i zagrożeniach związanych z portalem,
  • wyświetlania statystyk, które wskazują na wejścia na stronę poprzez wyszukiwanie w Google,
  • podpowiedzi, które dotyczą zmian mogących poprawić pozycjonowanie witryny.

Dlaczego warto skorzystać z narzędzi dla webmasterów

Warto wiedzieć, że rejestrując usługę w jednym z narzędzi dla webmasterów, algorytm odnotowuje, że w Sieci pojawił się nowy portal. Trzeba jednak potwierdzić, że jesteś jej właścicielem albo zarządcą treści. Później trzeba udostępnić tak zwaną mapę witryny, aby roboty mogły przeanalizować jej całą treść.

Jeśli tego nie zrobimy to Google również zaindeksuje Twoją witrynę, jednak zrobi to zdecydowanie wolniej, a pozycja strony nie zostanie podniesiona . Należy pamiętać, że wszystkie z dostępnych narzędzi dla webmasterów są w stanie zaoferować jeszcze i wiele więcej. Oprócz tego, co wymieniliśmy do tej pory, narzędzia umożliwiają:

  • śledzenie wszystkich występujących błędów w witrynie (to na przykład powiadomienie Error 404 i inne),
  • wykrywanie błędów dotyczących kodu HTML,
  • weryfikację linków, które przychodzą do witryny,
  • możliwość przesyłania w szybkim czasie mapy witryny,
  • sprawdzenie szybkości ładowania się strony, korzystając z Pagespeed Insight. Wówczas otrzymamy precyzyjne wskazówki, które pomagają poprawić wynik),
  • lepszą komunikację z Google. Może ona dotyczyć chociażby powiadomień o błędach oraz filtrach, które zostały nałożone na stronę,
  • informowanie użytkownika o aktualnym stanie indeksowania portalu oraz o ewentualnych błędach, które tego indeksowania dotyczą.

Jak dodać witrynę do Narzędzi Google

Na początku warto zaznaczyć że taka opcja jest zupełnie darmowa. Jedyne czego potrzebujesz, to konto Google. Możesz więc założyć zupełnie nowy adres e-mail, albo skorzystać z tego, które posiadasz aktualnie. Aby dodać portal do narzędzia, należy skorzystać z przycisku „dodaj witrynę” i następnie wpisać adres e-mail. Po zakończeniu tego kroku pokazuje się aplikacja, która weryfikuje nasz portal. Wyróżnia się cztery możliwe sposoby jej weryfikacji:

  • w sekcji,
  • plik w formacie HTML,
  • rekords DNS,
  • kod śledzenia – asynchroniczny.
Wyszukiwarka Google otwarta na laptopie
Źródło: Pixabay

Po weryfikacji portalu możemy nadać odpowiednie uprawnienia innym członkom, którzy dbają o nasz portal. Na przykład tym, którzy zajmują się jego pozycjonowaniem. Mamy trzy rodzaje opcji, dzięki którym możemy dostać się do konta i są to: ograniczona, pełna i właściciel.

Gdy nasze konto jest już założone, daje nam ono możliwość korzystania z wielu przydatnych ustawień i opcji.

People reacted to this story.
Show comments Hide comments
Comments to: Narzędzie dla webmasterów – czym są i jak działają
  • 20 lipca 2022

    Czy są jakieś specjalne studia albo szkoły dla przyszłych webmasterów? Czy nauczę się tego na studiach informatycznych?

    Reply

Write a response

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close