O tym, czym jest marketing, wiemy sporo. Jeśli nie potrafimy precyzyjnie określić jego znaczenia, to z pewnością kojarzy nam się głównie z reklamą i nakłanianiem do zakupu produktu albo usługi. I to właściwe skojarzenie. Mało kto jednak wie, jakie tak naprawdę są cele marketingu. A jeszcze mniej – czym są konwersje. Zapraszamy więc do zapoznania się z naszym artykułem, w którym odpowiadamy na wszystkie te pytania. Sprawdź również, co jeszcze warto wiedzieć na temat marketingu.

Cele marketingowe – co to takiego

Przed uruchomieniem jakiejkolwiek reklamy, czy podjęciem jakichkolwiek innych działań marketingowych, warto zastanowić się, jakie cele chcemy tym osiągnąć. Ogólnie rzecz ujmując reklama ma za zadanie informować, nakłaniać oraz przypominać o danym produkcie czy usłudze. Podstawowymi celami działań marketingowych są:

  • zbudowanie wśród odbiorców świadomości marki,
  • informowanie o nowym produkcie albo usłudze. To również informacje na temat ceny i ewentualnych promocji,
  • poinformowanie o wartości, jaka wyniknie ze skorzystania z produktu czy usługi,
  • zachęcenie do zmiany marki, z której produktów do tej pory korzystaliśmy,
  • wzrost przychodów ze sprzedaży pochodzącej ze sklepu internetowego,
  • umocnienie dotychczasowej pozycji marki,
  • przypominanie o różnego rodzaju produktach i usługach sezonowych,
  • wzmocnienie lojalności klientów wobec przedsiębiorstwa czy firmy,
  • regularne przypominanie o produktach i usługach marki.

To tylko podstawowe cele marketingowe, które możemy wykorzystać w niemal każdej branży. Warto wiedzieć, że cel marketingowy nie musi mieścić się w obszarze powyższej listy. Nie ma w tym temacie sztywnych reguł. Ważne jest aby dopasować odpowiednie działanie marketingowe do konkretnej firmy. Wówczas realizacja celów będzie jeszcze bardziej możliwa. Jeśli sami nie wiemy, jak to zrobić, to na rynku istnieje wiele firm, które profesjonalnie zajmują się tym tematem.

Zespół zajmujący się marketingiem w firmie
Źródło: Pixabay

Rodzaje celów w marketingu

Cele możemy podzielić na dwie grupy:

  • cele makro,
  • cele mikro.

Cele makro to główne cele biznesowe w danym przedsiębiorstwie. Na przykład dla sklepów najważniejsza będzie sprzedaż produktów lub usług. Dla blogerów – zbudowanie bazy mejli.

Mikro cele to z kolei wszystkie te cele poboczne, które oczywiście również są ważne, jednak nie najważniejsze. Należą do nich chociażby interakcje użytkownika z witryną, zainteresowanie marką, zapisanie się klienta do newslettera. To może być również czas spędzony na stronie czy rejestracja na niej.

Zdarzenie jako jeden z celów biznesowych

Tak zwane zdarzenie związane jest z mikrocelami. Może jednak służyć do określenia makro celu dla portali nietransakcyjnych. Na przykład każdą rejestrację do newslettera traktuje się wówczas jako jeden z sukcesów, który wpływa na budowanie świadomości marki.

Konwersje – czym są

Najprościej rzecz ujmując, konwersjami są działania użytkownika, które określane są jako wartościowe. Inaczej mówiąc, konwersje to interakcja użytkownika z daną reklamą czy aplikacją. Interakcje te określa się jako bardzo wartościowe w kontekście realizacji wybranego przez firmę celu marketingowego.

Ta interakcja użytkownika, o której mowa, to wiadomość wysyłana przez reklamę, aby zasygnalizować zaistnienie zdarzenia. Zdarzenie z kolei, jak już wspomnieliśmy, to na przykład dodanie do koszyka jakiegoś przedmiotu. Zaistnienie każdego z możliwych zdarzeń to kolejne kroki do realizacji określonego celu marketingowego.

Konwersje dzieli się na makro i mikro. Zależą od tego, jaką wartość dla firmy ma konkretne zdarzenie. Makro konwersje to zdarzenia, które dla danego przedsiębiorstwa mają największe znaczenie. Te drugie to zdarzenia, które wskazują na chęć użytkownika do dokonania makro konwersji.

Dlaczego konwersja to ważny element marketingu

Właściciele, szczególnie małych firm, często napotykają na swojej drodze liczne problemy. Pierwszym z nich może być mały budżet. Drugim – tak zwana nieporadność marketingowa. Tacy przedsiębiorcy zwykle nie wiedzą, czy puszczenie reklamy się opłaca. Trzecim problemem jest powszechny brak czasu. Głównie właśnie na prowadzenie marketingu. Reklama jest wówczas zrobiona bardzo po łebkach i nie są prowadzone żadne analizy w związku z tym.

Taki przedsiębiorca wtedy zazwyczaj szybko rezygnuje z przeprowadzenia kolejnej kampanii. Wówczas właśnie na pierwszy plan powinna wychodzić konwersja. Idealnie sprawdza się ona w mierzeniu działań kampanii, na przykład AdWords.

Właściciele wiedzą wówczas, czy to za co płacą słone pieniądze najzwyczajniej w świecie się opłaca. Mogą określić, jakie reklamy się sprawdzają, a jakie nie, a co za tym idzie, w które warto jest inwestować większe pieniądze.

Jak mierzyć konwersje

Podstawowy wzór na zmierzenie konwersji w procentach to: wskaźnik konwersji = (ilość konwersji : ilość użytkowników) x 100. Wynik podany w procentach jest wartością konwersji.

Analiza celów w marketingu
Źródło: Pixabay

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z tym artykułem nie będziesz miał już problemu ze wskazaniem podstawowych celów marketingowych. Wierzymy, że i konwersje nie są już dla ciebie obce.

People reacted to this story.
Show comments Hide comments
Comments to: Cele i konwersje w marketingu – wszystko co warto o tym wiedzieć
  • 26 lipca 2022

    Super napisany artykuł! Jestem pod wrażeniem waszego portalu. Będę wracać 🙂

    Reply

Write a response

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close